CV
Education
2021 B.F.A. Ceramic & Glass Hongik University
Group Exhibition
2025
FORM Series, Space B-E, Seoul
Where Material Remembers, Gallery Kabinett, Seoul
Craft In House, Beyond View, Seoull
2024
Folktales: Timeless Space, Q Archive, Seoul
2023
<잔잔잔 展>, Hands Bowl, Seoul
Find Your Taste, Findfound, Seoul
2020
Graduate school of Hongik University Dept. ceramic, HOMA, Seoul
Art Fair
2023
Craft Trend Fair, Seoul
Awards
2020
KCDF Craft Design Contest, Grand Prize
Experience
2025-2026
Hyundai L&C Interior Trend Seminar
2024
Gentle Monster Collab. Artwork, Haus Dosan/Aoyama, Seoul/Tokyo
Biography/ Artist Statement
작가 고유연(b,1997)은 자연과 일상의 유기적인 형태와 질감에서 영감을 얻어 은은한 아름다움으로 오래도록 지속되고 여운을 남길 수 있는 ʻ현대적 유물ʼ을 모티브로 아트 퍼니처 작업을 전개한다. 미래의 한 시점에서 현대의 유물로 남을 수 있는것이 가구일 수 있다는 생각을 바탕으로 아트 퍼니처라는 실용과 예술의 경계에서 도자가 풀어 낼 수 있는 가능성과 목표를 고민하며, 작가 자신만의 조형언어로 풀어내고자 한다.
작가는 도예의 핸드빌딩 기법 중 하나인 coiling 코일링을 기반으로하여 흙을 길게 밀어 한층씩 쌓아올리는 방식으로 형태를 만든다. 따라서 흙을 밀고 누르며 쌓는 과정에서 자연스러운 작가의 손자국이 나타나게 된다. 깎아서 형태를 만드는 일반 조각과 다르게 외벽을 쌓아올려 형태를 만드는 도자 조형은 구멍이 뚫린 모양을 만드는 일도 조금은 다르게 진행된다. 작가는 주로 유기적인 곡선의 형태와 구멍이 뚫려있는 형태의 작업을 진행하는데 이때 구멍을 만들때는 bridge(다리)역할을 하는 또 다른 흙을 덧붙여 물렁하고 유연한 흙이 무너지지 않고 서로를 지탱할 수 있도록 한다. bridge 에서부터 다시 코일링은 시작된다.
*Bridge는 작가가 본인의 작업과정을 설명하기 위해 만든 단어임과 동시에 과거와 현재 미래는 서로 통하며 이어진다라는 작업 세계관과도 상통하는 부분이다.
Ko Yuyeon (b. 1997) develops a body of art-furniture inspired by the organic forms and textures of nature and the everyday. Guided by the idea of the “modern relic,” she seeks an understated beauty that endures and leaves a lingering resonance. Taking seriously the possibility that the furniture of our time may survive as the artefacts of a future age, the artist explores what ceramics can articulate at the threshold between utility and art, shaping a distinctive formal language of her own.
Ko works primarily with coiling, a hand-building technique in which clay is rolled into long strands and the form is raised layer by layer. The process of pressing and stacking inevitably records the maker’s touch, leaving subtle impressions of the hand on the surface.
Unlike subtractive sculpture, which is carved down, ceramic form is built up from an exterior wall; perforations are therefore conceived differently. Frequently employing supple curves and pierced volumes, the artist introduces additional clay that functions as a structural “bridge”, allowing soft, pliant clay to support itself without collapse. From this bridge, the coiling begins anew and the form continues to grow.
“Bridge” is a term the artist coined to describe her process. It also echoes her worldview that past, present and future are in communication and remain continuously linked.
Works
윤미선 Yoon Miseon
Three leg stool <Modern relics>
2023
Stoneware, Glaze
430 x 410 x 580(mm)
Shimmer
2024
Ceramic
230 x 150 x 600(mm)
Shape of Time
2025
Ceramic
820 x 620 x 800(mm)
Variable stone <Modern relics>
2023
Stoneware, Glaze
230 x 230 x 350(mm)
Piece of Memory
2025
Ceramic
570 x 410 x 1400(mm)
Momentary Illusion
2025
Ceramic
360 x 140 x 650(mm)
