MISEON YOON

B. 1979

CV

EDUCATION

2005_BFA in Textile Art Hongik University

2001_BFA in Ceramic Art DanKook University

SOLO EXHIBITIONS

2022_Balance ball, Gallery kabinett, Seoul

2017_Face to Face, Noblesse Collection, Seoul

2015_Yoon Miseon 展, ArtSpace Plasma, Seoul

2015_Uneasy …#2, Gallery Mei, Seoul

2012_Uneasy …, Gallery Dam, Seoul

GROUP EXHIBITIONS

2023_Aleumdaum, Maison Ozemn, Paris

2023_Blooming Room, Gallery Kabinett, Seoul

2023_Breathing Still Life, FFF Gallery, Seoul

2013_The Hiding Pulse, Able Fine Art NY Gallery, Seoul

2011_YMCA + YWCA, Gallery Imazoo, Seoul

2009_Stories that deliver clothes that deliver

2009_stories, Workroom window gallery, Seoul

ART FAIRS

2024_ART BUSAN, Gallery kabinett, Busan

2024_Art OnO 2024, Gallery Kabinett, Seoul

2023_ART021 Shanghai, Perrotin, Shanghai

2023_Asia NOW 2023, Gallery Kabinett, Paris

2023_ART BUSAN, Gallery kabinett, Busan

2023_The Preview Sungsu, Gallery Kabinett, Seoul

2022_Asia NOW 2022, Gallery Kabinett, Paris

2022_ART BUSAN, Gallery Kabinett, Busan

CV

EDUCATION

2005_BFA in Textile Art Hongik University

2001_BFA in Ceramic Art DanKook University

SOLO EXHIBITIONS

2022_Balance ball, Gallery kabinett, Seoul 

2017_Face to Face, Noblesse Collection, Seoul 

2015_Yoon Miseon 展, ArtSpace Plasma, Seoul 

2015_Uneasy …#2, Gallery Mei, Seoul 

2012_Uneasy …, Gallery Dam, Seoul

GROUP EXHIBITIONS

2023_Aleumdaum, Maison Ozemn, Paris 

2023_Blooming Room, Gallery Kabinett, Seoul 

2023_Breathing Still Life, FFF Gallery, Seoul 

2013_The Hiding Pulse, Able Fine Art NY Gallery, Seoul 

2011_YMCA + YWCA, Gallery Imazoo, Seoul 

2009_Stories that deliver clothes that deliver 

2009_stories, Workroom window gallery, Seoul

ART FAIRS

2024_ART BUSAN, Gallery kabinett, Busan 

2024_Art OnO 2024, Gallery Kabinett, Seoul 

2023_ART021 Shanghai, Perrotin, Shanghai 

2023_Asia NOW 2023, Gallery Kabinett, Paris 

2023_ART BUSAN, Gallery kabinett, Busan 

2023_The Preview Sungsu, Gallery Kabinett, Seoul 

2022_Asia NOW 2022, Gallery Kabinett, Paris 

2022_ART BUSAN, Gallery Kabinett, Busan 

 BIOGRAPHY

윤미선 (b,1979 ) 작가는 홍익대학교 섬유미술학과를 전공하고, 2009년 패치워크 작업으로 미술계에 첫발을 내디뎠다. 원단을 염색하고 각기 다른 모형으로 잘게 잘린 원단 조각은 무수히 반복적으로 꿰매어진 초상 작업이다.


작가는 어린 시절 가족으로부터 이성적인 틀에 맞지 않는 다는 이유로 정신적 압박을 받았다고 한다. 폭력적인 언어로의 비교와 멸시, 강압은 짙은 내적 상처로 남은채 해소되지 않는 불안감 속으로 스스로를 잠식하게 했다. 선과악,인간본성에대한 의문과고민,그안에서드러나는불안의감정이 짙게 베인 패치워크 작업들은 그 누구보다 절망적이고 비극적인 모습이다. 불안을 원천으로 고통스러운 작업을 감행했던 2017 년 ‘Face to Face’ 개인전을 통해 어깨에 부상을 입고 나서야 그녀는 패치워크 작업에서 탈피를 시도한다.


고통스러운 작업 그 자체는 작가에게 불안을 해소하는 방법으로 작용한 것일까. 패치워크에서 작업 방식의 변주를 고민하며, 이미 깊게 각인된 고통의 감정들과 어긋난 채 굳어져 버린 타인에 대한 스스로의 시선을 보다 긍정적으로 회유 하려는 시도 또한 병행되었다.


대상의 형태에 점차 섬세한 면분할을 가하여 분석적 해석을 시각화하는 큐비즘의 면모를 작가의 작품에서도 확인할 수 있다. 작품 속 인물을 이루는 유기적 도형들, 그중에서도 작품의 중심이 되는 유기적 구(球), 밸런스 볼(Balance Ball)은 불안을 다루는 작가만의 언어로써 자리한다. 불안과 두려움이라는 인간의 숙명을 유연하게 마치 구처럼 완만해진 삶의 태도로의 변화가 반영된 것이다. 자유롭게 종이 위를 흐르는 밸런스볼은 정서적 어두움을 가장 순수하게 날 것 그 자체로 드러내는 작가 특유의 구심점이다. 연필의 흑연을 소재로 펼쳐지는 작업은 아크릴이나 유화가 가질 수 없는 극도의 세밀함으로 다양한 군상의 감정을 담는다.


2022년 갤러리까비넷을 통해 선보인 'Balance Ball’ 개인전을 통해 더욱 견고한 작업세계를 증명한 셈이다. 전시를 통해 여러 군상의 모습을 확인할 수 있는데 단발머리의 인물을 작가는 단발이(bob)라고 명칭하며, 작가와 동일시 되는 시그니처 캐릭터로 자리 잡는다. 불안이라는 삶의 무게를 담담하고 끈기있는 작업으로 해소하며, 보다 단단해진 작가는 단발이(bob)를 통해 스스로 ‘견뎌야만 하는 고통’을 ‘희망적인 인내’로 변환 하며 위로를 건낼 수있는 통로로 소개하고자 한다. 

Artist Miseon Yoon (b. 1979) majored in textile art at Hongik University was introduced to the art scene with her patchwork in 2009. The pieces of fabric that are dyed and cut into different shapes represent portraits and these were sewn over and over again countlessly.


According to the artist, she was under pressure from her family when she was young because she did not fit into the society’s ideal standards. Under the pressure of comparison and contempt with violent language, she was left with a deep internal wound and engulfment of unresolved anxiety. Her patchwork, which nails the questions and concerns about good and evil, human nature, and the anxiety followed along, symbolizes the extremely desperate and tragic self. After suffering a shoulder injury from the Face-to-Face solo exhibition in 2017 in which she worked painfully with anxiety as its source, she finally attempted herself to be free from the patchwork.


Did the painful work itself act as a way to relieve anxiety for the artist? While experimenting various executions of her artwork, the artist tried to redirect herself from her serious pain and distorted gaze on others into positivity.


Aspects of Cubism can be found in her artwork which visualizes analytical interpretation by gradually adding delicate aspects to the shapes of the objects. The organic figures which compose the characters in the artwork and the spheres as the major component of the expression, the Balance Ball, is the artist's own language when dealing with anxiety. Her change was reflected in responding to the fate of human beings of anxiety and fear with a flexible, spherical attitude toward life. The Balance Ball that flows freely on the paper is the artist's unique point of view that reveals the emotional darkness in the purest form. The work with graphite in pencils captures emotions of the various people with outstanding details that acrylic or oil painting cannot display.


In short, through her solo exhibition Balance Ball presented at Gallery Kabinett in 2022, she has proven herself with a more sound work of art. Audience can find a number of human figures in her artwork and the artist named the character with short hair as “bob” as in bob cut, and presented it as a signature character identified with the artist. By resolving the burden of life of anxiety through calm and persistent work, the artist, who has become stronger inside, introduces her “bob” character as a path to consolation by transforming the “pain to endure” into “hopeful patience”.

Work

INSTALLATION VIEW

BIOGRAPHY

윤미선 (b,1979 ) 작가는 홍익대학교 섬유미술학과를 전공하고, 2009년 패치워크 작업으로 미술계에 첫발을 내디뎠다. 원단을 염색하고 각기 다른 모형으로 잘게 잘린 원단 조각은 무수히 반복적으로 꿰매어진 초상 작업이다.


작가는 어린 시절 가족으로부터 이성적인 틀에 맞지 않는 다는 이유로 정신적 압박을 받았다고 한다. 폭력적인 언어로의 비교와 멸시, 강압은 짙은 내적 상처로 남은채 해소되지 않는 불안감 속으로 스스로를 잠식하게 했다. 선과악,인간본성에대한 의문과고민,그안에서드러나는불안의감정이 짙게 베인 패치워크 작업들은 그 누구보다 절망적이고 비극적인 모습이다. 불안을 원천으로 고통스러운 작업을 감행했던 2017 년 ‘Face to Face’ 개인전을 통해 어깨에 부상을 입고 나서야 그녀는 패치워크 작업에서 탈피를 시도한다.


고통스러운 작업 그 자체는 작가에게 불안을 해소하는 방법으로 작용한 것일까. 패치워크에서 작업 방식의 변주를 고민하며, 이미 깊게 각인된 고통의 감정들과 어긋난 채 굳어져 버린 타인에 대한 스스로의 시선을 보다 긍정적으로 회유 하려는 시도 또한 병행되었다.


대상의 형태에 점차 섬세한 면분할을 가하여 분석적 해석을 시각화하는 큐비즘의 면모를 작가의 작품에서도 확인할 수 있다. 작품 속 인물을 이루는 유기적 도형들, 그중에서도 작품의 중심이 되는 유기적 구(球), 밸런스 볼(Balance Ball)은 불안을 다루는 작가만의 언어로써 자리한다. 불안과 두려움이라는 인간의 숙명을 유연하게 마치 구처럼 완만해진 삶의 태도로의 변화가 반영된 것이다. 자유롭게 종이 위를 흐르는 밸런스볼은 정서적 어두움을 가장 순수하게 날 것 그 자체로 드러내는 작가 특유의 구심점이다. 연필의 흑연을 소재로 펼쳐지는 작업은 아크릴이나 유화가 가질 수 없는 극도의 세밀함으로 다양한 군상의 감정을 담는다.


2022년 갤러리까비넷을 통해 선보인 'Balance Ball’ 개인전을 통해 더욱 견고한 작업세계를 증명한 셈이다. 전시를 통해 여러 군상의 모습을 확인할 수 있는데 단발머리의 인물을 작가는 단발이(bob)라고 명칭하며, 작가와 동일시 되는 시그니처 캐릭터로 자리 잡는다. 불안이라는 삶의 무게를 담담하고 끈기있는 작업으로 해소하며, 보다 단단해진 작가는 단발이(bob)를 통해 스스로 ‘견뎌야만 하는 고통’을 ‘희망적인 인내’로 변환 하며 위로를 건낼 수있는 통로로 소개하고자 한다.

Artist Miseon Yoon (b. 1979) majored in textile art at Hongik University was introduced to the art scene with her patchwork in 2009. The pieces of fabric that are dyed and cut into different shapes represent portraits and these were sewn over and over again countlessly.


According to the artist, she was under pressure from her family when she was young because she did not fit into the society’s ideal standards. Under the pressure of comparison and contempt with violent language, she was left with a deep internal wound and engulfment of unresolved anxiety. Her patchwork, which nails the questions and concerns about good and evil, human nature, and the anxiety followed along, symbolizes the extremely desperate and tragic self. After suffering a shoulder injury from the Face-to-Face solo exhibition in 2017 in which she worked painfully with anxiety as its source, she finally attempted herself to be free from the patchwork. 


Did the painful work itself act as a way to relieve anxiety for the artist? While experimenting various executions of her artwork, the artist tried to redirect herself from her serious pain and distorted gaze on others into positivity 

 

Aspects of Cubism can be found in her artwork which visualizes analytical interpretation by gradually adding delicate aspects to the shapes of the objects. The organic figures which compose the characters in the artwork and the spheres as the major component of the expression, the Balance Ball, is the artist's own language when dealing with anxiety. Her change was reflected in responding to the fate of human beings of anxiety and fear with a flexible, spherical attitude toward life. The Balance Ball that flows freely on the paper is the artist's unique point of view that reveals the emotional darkness in the purest form. The work with graphite in pencils captures emotions of the various people with outstanding details that acrylic or oil painting cannot display. 

 

In short, through her solo exhibition Balance Ball presented at Gallery Kabinett in 2022, she has proven herself with a more sound work of art. Audience can find a number of human figures in her artwork and the artist named the character with short hair as “bob” as in bob cut, and presented it as a signature character identified with the artist. By resolving the burden of life of anxiety through calm and persistent work, the artist, who has become stronger inside, introduces her “bob” character as a path to consolation by transforming the “pain to endure” into “hopeful patience”.

WORK

INSTALLATION VIEW

COPYRIGHT ©2023 GALLERY KABINETT (Y30fineart)

CEO_Hyungjung Yoo, Business License: 306-17-37117

Addess_2F, 29, Seongdeokjeong-gil, Seongdong-gu, Seoul, Republic of Korea

Help Center_02-3409-2226 (AM10:30-PM6:30 (점심시간 : 12:00 ~ 13:00),

Closed on Sun, Mon, Public Holiday)

COPYRIGHT ©2023 GALLERY KABINETT (Y30fineart) CEO_Hyungjung Yoo, Business License: 306-17-37117

Addess_2F, 29, Seongdeokjeong-gil, Seongdong-gu, Seoul, Republic of Korea

Help Center_02-3409-2226 (AM10:30-PM6:30 (점심시간 : 12:00 ~ 13:00), Closed on Sun, Mon, Public Holiday)