SOLO EXHIBITION

Gutter Shot


September 25 - October 19, 2024

Gallery Kabinett, 2F



Soyeon Kim

갤러리까비넷은 김소연 작가의 첫 개인전에 함께합니다. 김소연 작가는 한국에서 태어나 미국으로 이주해, 코넬에서 회화를 전공한뒤 독일 슈테델슐레에서 마스터 과정을 마쳤습니다. 복잡한 이주의 경험과 이사는 랩, 종이박스, 플라스틱과 같은 작가가 주로 사용하는 매체를 결정지었습니다. 그녀의 작업에서 보통 공간은 묘사된 환영이 아닌 일종의 다이어그램처럼 표현됩니다.


 전시의 제목 <Gutter Shot>은 Bar Mat Shot이라고도 하는데 바 매트에 흘린 술을 모아 마시는 샷을 의미합니다. 김소연 작가의 작업은 점도높은 공공의 부산물이자 앞서 언급한 이주의 경험과 같은 내밀한 개인적 서사에서 출발했기에 집단이 공유하면서도 구체적인 데이터의 전달이라는 양립하기 어려운 지점을 목표하고 작업하고 있습니다.


 이번에 전시되는 신작들은 갤러리까비넷 전시공간 가장 안쪽에 위치한 작업 <Briar patch, only three thorns>에서 파생된 작업이며 인체 트레이싱 원형을 공유하고 있습니다. 김소연 작가는 이를 자유롭게 퍼즐링하면서, 외부와 경계하는 인체라는 내부 공간에 해부학적인 제스츄어를 취하고 그사이로 관객이 작품에 개입될 수 있는 공간을 확보합니다.  


 김소연 작가의 작업은 회화의 전형적인 형식을 띄지 않으려고 하며 되도록 화면에 붓이 직접 닿는것을 거부합니다.작가는 외부에서 그려진 그림을 화면에 찍어내어 그것이 마르기전에 새그림을 그린뒤 그들이 마치 멍이 드는것처럼 우연이 개입해 혼합되는 방식을 취한다던지, 탁본을 뜨거나 건식재료의 컨투어라인을 통해 회화적 지층을 외부로 끄집어냅니다. 


 그녀에게 있어서 전형적인 페인팅이라는 회화형식은 작가 자신에게 상속권이 없는 유산으로 여겨져 그것을 대하는 태도를 결정하는것이 중요한 일이었다고 증언합니다. 작가는 화면을 이해하는 것에 있어서 모든 개인이 소유하고 있으며 가장 내밀한 부분인 신체, 그중에서도 피부라고 해석함에 따라, 지시적인 동시에 추상적인 독특한 회화 형태를 상상할수 있었습니다.


 작가의 작업은 주로 태도로써 존재하는데 작업은 작가 자신의 입장을 제외한 그밖의 것들이 우연과 가능성으로 존재하는 일종의 양자역학적 공간을 확보하는 일과도 같습니다. 이것은 앞서 말한 회화형식에서 뿐만아니라 작업의 프로세스에서도 발견할수 있는 태도입니다. 일례로 이미지의 수집과정에서 주로 회화사의 포스쳐를 주제한 특정 출발점을 설정한뒤, 컴퓨터 네트워킹 알고리즘을 이용한 항해중 발견되어 정박하는 이미지는 작가자신의 결정이기도 하지만 그렇지 않기도 합니다. 이번 갤러리 까비넷의 개인전은 껴안기(Hug)에서 출발했으며, 작가는 회화사에 존재하는 기묘한 형태의 껴안는 장면을 수집할수 있었습니다. 


Gallery Kabinett is pleased to present Kim So-yeon’s first solo exhibition. Born in South Korea, Kim later moved to the United States, where she majored in painting at Cornell University. She then completed her master’s degree at Städelschule in Germany. Her complex experiences of migration and relocation have influenced her choice of media, primarily using materials such as wrap, cardboard, and plastic. In her work, space is depicted not as an illusion but as a kind of diagram.


The title of the exhibition, <Gutter Shot>, also known as a Bar Mat Shot, refers to the act of gathering spilled liquor from a bar mat into a shot glass. Soyeon’s work emerges from the collective byproducts of public and personal narratives, such as her migration experiences, aiming to explore the challenging intersection of shared collective experiences and the transmission of specific data.


The new works in this exhibition are derived from the piece <Briar Patch, Only Three Thorns>, located in the innermost part of the gallery. This piece shares a tracing figure of the human body. Kim So-yeon freely puzzles these elements together, adopting anatomical gestures within the internal space of the human body that borders the external. In doing so, she creates a space for the audience engagement.


She intentionally minimizes direct contact between the brush and the surface to avoid traditional painting forms. Instead, she prints external images onto the canvas and then paints over them before they dry, allowing them to mix and create an effect akin to bruising. Techniques such as rubbing and drawing contour lines from dry materials help bring pictorial layers to the surface.


For Kim, traditional painting feels like an inheritance she does not possess, which significantly shapes her attitude toward her practice. She views the canvas as the most intimate part owned by each individual— the body, especially the skin—imagining a unique form of painting that is both directive and abstract.


Her work primarily exists as an attitude, establishing a kind of quantum space where everything except for the artist's own position exists as chance and possibility. This attitude influences not only her painting forms but also her process. For instance, during the image collection phase, she sets a specific starting point focused on particular postures in art history, with images discovered through computer networking algorithms reflecting decisions that are both hers and not entirely her own.


This solo exhibition at Gallery Kabinett begins with the theme of “Hug,” showcasing the artist’s collection of peculiar scenes of embracing found within art history.

SOLO EXHIBITION

Gutter Shot


September 25 - October 19, 2024

Gallery Kabinett, 2F



Soyeon Kim

갤러리까비넷은 김소연 작가의 첫 개인전에 함께합니다. 김소연 작가는 한국에서 태어나 미국으로 이주해, 코넬에서 회화를 전공한뒤 독일 슈테델슐레에서 마스터 과정을 마쳤습니다. 복잡한 이주의 경험과 이사는 랩, 종이박스, 플라스틱과 같은 작가가 주로 사용하는 매체를 결정지었습니다. 그녀의 작업에서 보통 공간은 묘사된 환영이 아닌 일종의 다이어그램처럼 표현됩니다.


 전시의 제목 <Gutter Shot>은 Bar Mat Shot이라고도 하는데 바 매트에 흘린 술을 모아 마시는 샷을 의미합니다. 김소연 작가의 작업은 점도높은 공공의 부산물이자 앞서 언급한 이주의 경험과 같은 내밀한 개인적 서사에서 출발했기에 집단이 공유하면서도 구체적인 데이터의 전달이라는 양립하기 어려운 지점을 목표하고 작업하고 있습니다.


 이번에 전시되는 신작들은 갤러리까비넷 전시공간 가장 안쪽에 위치한 작업 <Briar patch, only three thorns>에서 파생된 작업이며 인체 트레이싱 원형을 공유하고 있습니다. 김소연 작가는 이를 자유롭게 퍼즐링하면서, 외부와 경계하는 인체라는 내부 공간에 해부학적인 제스츄어를 취하고 그사이로 관객이 작품에 개입될 수 있는 공간을 확보합니다.  


 김소연 작가의 작업은 회화의 전형적인 형식을 띄지 않으려고 하며 되도록 화면에 붓이 직접 닿는것을 거부합니다.작가는 외부에서 그려진 그림을 화면에 찍어내어 그것이 마르기전에 새그림을 그린뒤 그들이 마치 멍이 드는것처럼 우연이 개입해 혼합되는 방식을 취한다던지, 탁본을 뜨거나 건식재료의 컨투어라인을 통해 회화적 지층을 외부로 끄집어냅니다. 


 그녀에게 있어서 전형적인 페인팅이라는 회화형식은 작가 자신에게 상속권이 없는 유산으로 여겨져 그것을 대하는 태도를 결정하는것이 중요한 일이었다고 증언합니다. 작가는 화면을 이해하는 것에 있어서 모든 개인이 소유하고 있으며 가장 내밀한 부분인 신체, 그중에서도 피부라고 해석함에 따라, 지시적인 동시에 추상적인 독특한 회화 형태를 상상할수 있었습니다.


 작가의 작업은 주로 태도로써 존재하는데 작업은 작가 자신의 입장을 제외한 그밖의 것들이 우연과 가능성으로 존재하는 일종의 양자역학적 공간을 확보하는 일과도 같습니다. 이것은 앞서 말한 회화형식에서 뿐만아니라 작업의 프로세스에서도 발견할수 있는 태도입니다. 일례로 이미지의 수집과정에서 주로 회화사의 포스쳐를 주제한 특정 출발점을 설정한뒤, 컴퓨터 네트워킹 알고리즘을 이용한 항해중 발견되어 정박하는 이미지는 작가자신의 결정이기도 하지만 그렇지 않기도 합니다. 이번 갤러리 까비넷의 개인전은 껴안기(Hug)에서 출발했으며, 작가는 회화사에 존재하는 기묘한 형태의 껴안는 장면을 수집할수 있었습니다. 


Gallery Kabinett is pleased to present Kim So-yeon’s first solo exhibition. Born in South Korea, Kim later moved to the United States, where she majored in painting at Cornell University. She then completed her master’s degree at Städelschule in Germany. Her complex experiences of migration and relocation have influenced her choice of media, primarily using materials such as wrap, cardboard, and plastic. In her work, space is depicted not as an illusion but as a kind of diagram.


The title of the exhibition, <Gutter Shot>, also known as a Bar Mat Shot, refers to the act of gathering spilled liquor from a bar mat into a shot glass. Soyeon’s work emerges from the collective byproducts of public and personal narratives, such as her migration experiences, aiming to explore the challenging intersection of shared collective experiences and the transmission of specific data.


The new works in this exhibition are derived from the piece <Briar Patch, Only Three Thorns>, located in the innermost part of the gallery. This piece shares a tracing figure of the human body. Kim So-yeon freely puzzles these elements together, adopting anatomical gestures within the internal space of the human body that borders the external. In doing so, she creates a space for the audience engagement.


She intentionally minimizes direct contact between the brush and the surface to avoid traditional painting forms. Instead, she prints external images onto the canvas and then paints over them before they dry, allowing them to mix and create an effect akin to bruising. Techniques such as rubbing and drawing contour lines from dry materials help bring pictorial layers to the surface.


For Kim, traditional painting feels like an inheritance she does not possess, which significantly shapes her attitude toward her practice. She views the canvas as the most intimate part owned by each individual— the body, especially the skin—imagining a unique form of painting that is both directive and abstract.


Her work primarily exists as an attitude, establishing a kind of quantum space where everything except for the artist's own position exists as chance and possibility. This attitude influences not only her painting forms but also her process. For instance, during the image collection phase, she sets a specific starting point focused on particular postures in art history, with images discovered through computer networking algorithms reflecting decisions that are both hers and not entirely her own.


This solo exhibition at Gallery Kabinett begins with the theme of “Hug,” showcasing the artist’s collection of peculiar scenes of embracing found within art history.


Works

Installation View

Works



Briar patch, only three thorns

2021

Charcoal, plastics, etching ink, oil, acrylic and collage on canvas

245 x 375cm



Terminus Klause

2024 

Mixed media

240 x 155cm


Pattern 1, 2, 3

2024

Mixed media on wood

20 x 141, 20 x 150.5, 24 x 152cm



Nico

2024

Mixed Media

195 cm x 310 cm



Viktoriapark

2024

Mixed media

65 x 130 cm



Hasenpfad 67

2023

Mixed media

30 cm x 45 cm

Installation View

COPYRIGHT ©2023 GALLERY KABINETT (Y30fineart)

CEO_Hyungjung Yoo, Business License: 306-17-37117

Addess_2F, 29, Seongdeokjeong-gil, Seongdong-gu, Seoul, Republic of Korea

Help Center_02-3409-2226 (AM10:30-PM6:30 (점심시간 : 12:00 ~ 13:00),

Closed on Sun, Mon, Public Holiday)

COPYRIGHT ©2023 GALLERY KABINETT (Y30fineart) CEO_Hyungjung Yoo, Business License: 306-17-37117

Addess_2F, 29, Seongdeokjeong-gil, Seongdong-gu, Seoul, Republic of Korea

Help Center_02-3409-2226 (AM10:30-PM6:30 (점심시간 : 12:00 ~ 13:00), Closed on Sun, Mon, Public Holiday)